Wat vonden de cursisten van POPtalk?

Natascha Peters ((kinder)coach)

Het is voor mij een hele fijne, leerzame en mooie workshop geweest. De presentatie en inhoud waren duidelijk en door de vele praktijkvoorbeelden werd het voor mij nog inzichtelijker. Deze workshop heeft mij veel handvatten en ideeën gebracht om zowel in mijn praktijk als in privé-situaties POPtalk in te kunnen zetten.

Karin Weijers (intern begeleider, onderwijsadviesbureau)

POPtalk is weer een sleutel aan mijn sleutelbos om samen met de leerling op zoek te gaan naar oplossingen! Ik ga POPtalk inzetten tijdens kindgesprekken, o.a. met begaafde leerlingen.

Bernadette Bruins (leerkracht basisonderwijs)

Deze workshop heeft mij veel gebracht: inspiratie, stappen om verder te komen, oplossend denken op een andere manier, zonder (voor)oordeel een gesprek kunnen voeren, enz. Met POPtalk leer je om geheel open te staan voor de denkwijze van het kind. Het was prettig om met andere cursisten te kunnen sparren. Als leerkracht in het basisonderwijs kom ik veel obstakels tegen. POPtalk helpt mij persoonlijk om als begeleider en inspirator hier mee aan de slag te gaan. Trudy…jij werkt ook als een inspirator en je was voor mij heel motiverend! Bedankt!!!

Jolanda Klene (chatmedewerker Humanitas en beginnend kindercoach)

Door de workshop POPtalk met kids heb ik meer inzicht gekregen in de toepasbaarheid van symbolisch materiaal. Ik had er al eerder mee gewerkt maar nu ‘vallen de kwartjes’. Fijn om contact te maken met je gevoelskant, via de poppetjes. En dat het zo duidelijk maakt hoe verhoudingen liggen binnen relaties, iets wat best moeilijk bespreekbaar is. POPtalk helpt kinderen bij het verwoorden van de hindernissen in hun leven!

Jolien Fokkens (Daviscounselor)

POPtalk biedt heel veel mogelijkheden en ideeën die ik prima kan toepassen in mijn werk als counselor. Het is daarbij echt ondersteunend! Ik wil POPtalk niet alleen bij kinderen inzetten maar ook in gesprekken met ouders en leerkrachten.

Nicole de Gruijter(kinder- en opvoedcoach bij UniekkoCoaching)

De presentatiestijl van deze workshop is fijn, open, toegankelijk en stimulerend. De inhoud is mooi, brengt creativiteit en geeft een duidelijk beeld wat er allemaal mogelijk is met POPtalk. Deze workshop brengt mij als coach nieuwe handvatten hoe ik de poppetjes in kan gaan zetten en kan combineren met andere tools.

Caroline Muller (kinder- jeugd- en oudercoach)

De POPtalkworkshop heeft me een tool gegeven om de denk-, voel-, en ervaarwereld van kinderen zichtbaar te maken op een laagdrempelige manier. Ik wil het gaan inzetten bij kinderen, ouders, school maar ook voor mezelf!

Marjo Andringa-Wobma (gezins- en kindercoach Friesland)

De presentatie van deze workshop is top! Met veel praktijkvoorbeelden en direct toepasbaar. Het heeft mij meer tools gegeven om kinderen op een speelse en visuele manier te begeleiden. Ik zie vooral mogelijkheden bij begeleiding van ernstig zieke (kanker) patiënten in het gezin. Het praat een stuk makkelijker als je het visueel kunt maken, ook met ouders!

Judith van http://www.kindervleugels.nl/ zegt het volgende over de POPtalkworkshop:

Alles wat aan bod is gekomen tijdens de workshop is voor mij waardevol geweest. Twee dagen zijn voldoende. De ruimte tussen de twee workshops in was ideaal om de praktijk oefeningen zelf toe te passen. Trudy is een heerlijk enthousiast mens,haar manier van werken spreekt mij enorm aan. Cursusmap bevat alle info die nodig is om een coachingtraject te starten, waardevolle informatie en fijne tips om het een en ander te downloaden. Ik ga POPtalk inzetten bij kinderen die in mijn praktijk komen bij 

- Voorstel rondje
- Sociaal onhandig gedrag
- Samen met het kwaliteitenspel
- Gedachtes en gevoelens verwoorden
- Pesten

POPtalk is In-Zicht

Ik ben Elsje LeefWijs en heb een praktijk voor kinderen en jongeren in België. Als hoogsensitief persoon is het mijn missie om kinderen en jongeren positief te stimuleren om hun weg te vinden in de maatschappij zonder dat ze hierbij hun eigenheid verliezen.

Ik vertrek hierbij vanuit hun leefwereld en probeer hen te ondersteunen en  te motiveren en samen gaan we samen op zoek naar oplossingen wanneer ze om welke reden dan ook vastlopen in het huidige onderwijs of bij hun zoektocht naar hun werkelijke zijn.

Ik heb ervaren dat heel veel leerproblemen hun oorzaak vinden in het feit dat het aantal beelddenkers onder de kinderen is toegenomen. Kinderen van deze tijd leven, leren en beleven voornamelijk vanuit hun rechter hersenhelft. De aangeboden lesstof sluit niet aan op het visuele voorkeurssysteem van een beelddenker. Hierdoor kunnen leerproblemen ontstaan, geraken ze overprikkeld en kunnen gedragsproblemen ontstaan omdat ze zich niet begrepen voelen. 

Bij een eerste intakegesprek was het bij sommige kinderen soms moeilijk te achterhalen wat er allemaal onderliggend meespeelde. De communicatie kwam moeilijk op gang , het kind kwam niet uit zijn woorden en kon zijn emoties soms niet onder woorden brengen.

Verleden jaar oktober kwam er een oplossing op mijn pad. Ik kwam op de website van POPtalkterecht en wist onmiddellijk dat de workshop die Trudy aanbood voor mij een meerwaarde zou betekenen.

En mijn gevoel werd bevestigd. Ik schreef me in en begin november volgde ik mijn eerste dag en was meteen laaiend enthousiast. We kregen allerlei praktische handvaten aangereikt om met kinderen en hun ouders in gesprek te gaan. Ik ging dan ook onmiddellijk aan de slag met wat ik tijdens de workshop geleerd had. Ik ondervond al heel snel dat het praten over zichzelf voor het kind veel minder bedreigend werd. Je moet elkaar immers niet aankijken.

Afhankelijk van wat het kind laat zien bespreken we allerlei zaken zoals gevoelens, ongewenst/gewenst gedrag, grenzen, pesten. Ook leerproblemen kunnen in  beeld gebracht worden en via de poppetjes kunnen we het leren zelfs gemakkelijker maken. Zo maak  ik  o.a. een abstract begrip, zoals tafels, visueel met playmobil .

www.leefwijs.be

Marlyn de Kort van: http://www.mijnmomentum.nu/


De inhoud van de workshop POPtalk vond ik interessant en inspirerend voor het werken in de praktijk. Vooral de nieuwe ideeën waar je gelijk thuis mee aan de slag kunt vind ik heel prettig. Waardevol vond ik de praktische zaken en het zelf oefenen.
Ik ga POPtalk inzetten bij het voeren van gesprekken met kinderen en hun ouders die in mijn praktijk komen voor begeleiding. Ik heb het al een aantal keren gebruikt om problemen in beeld te brengen/inzichtelijk te maken voor kinderen. Situaties naspelen, vooruit spelen om nieuw gedrag te laten zien bijvoorbeeld. Prettige werkvorm en de kinderen vinden de poppetjes leuk. Ik heb POPtalk ook gebruikt voor het maken van een presentatie over hoogsensitiviteit. Heel erg leuk!

Jola v.d. Broek, moeder van 2 zonen:

In deze 2 dagen kun je goed kennismaken met POPtalk. Ik denk dat ieder voor zich daar toch een persoonlijke draai aangeeft. Dus 2 dagen is voldoende. De manier waarop de vragen gesteld moeten worden vond ik waardevol. Ik ga POPtalk gebruiken voor mijn gezin en ik hoop er iets mee te kunnen doen in mijn toekomstige werk met dementerende mensen. Ik zou het leuk vinden als er b.v. na een jaar een terugkomdag wordt georganiseerd om elkaar weer te ontmoeten en om informatie uit te wisselen. Ik merk wel dat als je POPtalk voor je eigen gezin gebruikt het belangrijk is om je eigen gevoel/mening uit te schakelen. Ben van mening dat er verschil in zit of je met een cliënt spreek of met je eigen kind.

Ine v.d. Berg (kindercoach) van: Ik hoor en zie je:

De inhoud van de workshop vond ik zeer goed. De afwisseling van theorie, praktijkvoorbeelden en oefeningen vond ik van essentieel belang. Hier zat een goede balans in. De theoriemap ziet er erg professioneel uit. De vormgeving tot in de puntjes verzorgd. En het belangrijkste: de inhoud sluit in zijn geheel aan op de 2-daagse workshop. Een mooi naslagwerk! Ik ga POPtalk gebruiken in mijn kindercoach praktijk IK HOOR EN ZIE JE! Mijn specialisatie is rouw en verlies. Hierbij zal ik POPtalk zeker inzetten. Kortom: de 2-daagse workshop is voor mij zeker een aanvulling. Een zeer toegankelijke methodiek om in te zetten en laagdrempelig om mee te werken! 

Marieke Meeske uit Best:

Ik vond de workshop erg goed, heel duidelijk en interessant. De praktijk oefeningen waren ook erg goed, zodat je het zelf meteen kon toepassen. De cursusmap  bevat heel veel informatie in een mooi overzicht. Alles goed tot in detail uitgelegd. Erg duidelijk met de voorbeelden en plaatjes erbij. Ik ga in januari voor 4 maanden naar een kindertehuis in Afrika. De kindjes praten daar Zulu en Engels en ik hoop door middel van POPtalk leuke gesprekjes te kunnen voeren zonder al te veel last te hebben van een taalbarrière.

Marcia v.d. Steen (leerkracht basisonderwijs) uit Best:

Buiten dat het voor een deel opfrissing was van de kennis die ik al had, was het feit dat je een gesprek kunt voeren met poppetjes zeer waardevol. De manier waarop en de informatie die je op kunt doen d.m.v. zo’n gesprek was nieuw.  Daarnaast kwamen er ook veel andere onderwerpen zoals kleuren en  kwaliteiten aan bod, deze subonderdelen waren ook erg interessant. Er was veel afwisseling tussen praktijk en theorie. De workshop werd op een prettige open manier gegeven: duidelijke stem, prettig persoon, duidelijke presentatie op scherm. Een fijne informatieoverdracht: visueel en auditief en praktisch.

De cursusmap is zeer overzichtelijk, korte teksten, duidelijk lettertype, veel plaatjes, duidelijke taal, plaats waar je informatie op internet kunt vinden, fijn papier.

Toen ik me opgaf had ik niet het idee dat ik het meteen in de praktijk zou gaan toepassen, met mijn opleiding RT had ik al ervaren dat je in een klas met 30 kinderen maar heel weinig in de praktijk kunt brengen, ook met POPtalk is het lastig. Wel zal ik het toch gaan proberen dmv een stagiaire die tijdens het gesprek de kinderen in de klas zal begeleiden. Wellicht kan ik POPtalk ook gebruiken in de toekomst bij mijn eigen kinderen. 

Lilian van Ginkel (ouder) uit Amstenrade

Het is een makkelijk te begrijpen workshop doordat theorie steeds afgewisseld wordt met praktijkopdrachten. Zo kun je gelijk in de praktijk brengen wat je net hebt geleerd. De cursusmap is duidelijk, overzichtelijk en aantrekkelijk door de vele kleurtjes, plaatjes en leuke indeling van de pagina’s. Ik hoop dat ik de school van mijn kinderen enthousiast kan krijgen om een  workshop bij jou te volgen!!! 

Juliette Ott (kindercoach) uit Nuenen

Een hele goede afwisseling van theorie doornemen en dan de theorie zelf in de praktijk brengen. Op een boeiende en interessante manier  vertelde Trudy over POPtalk. Je wilt er direct zelf mee aan de slag,. Dat heb ik dan ook gedaan! De dagen vlogen om doordat we boeiende ,interessante opdrachten kregen die we met elkaar moesten uitvoeren. Leuke nieuwe contacten op gedaan. De map ziet er heel netjes en verzorgd uit. Alles stond er duidelijk en prettig leesbaar in. Leuke plaatjes erbij om het geheel visueel te ondersteunen. Heel prettig! Echt een map om te bewaren en er nog vaak in te kijken. Ik zet POPtalk op dit moment al in, in mijn eigen praktijk. De kinderen en ik zijn er zeer enthousiast over. Deze methode past echt bij mijn manier van werken.

Jolien Borst (logopediste) Nuenen

Ik vond de cursus erg leuk om te volgen en ik heb ervan geleerd om via poppetjes met kinderen een gesprek te voeren. Ik denk alleen dat als je de cursus aan logopedisten wil geven, het nog meer over het gespreksvoeren met poppetjes moet gaan  omdat wij bijvoorbeeld minder bezig zijn (geen tijd hebben) om het over pesten te hebben met een kind. De cursusmap vond ik zeer uitgebreid beschreven en goed te begrijpen. Ik wil POPtalk toepassen tijdens mijn werk als logopediste bij bijvoorbeeld woordenschat of het duidelijk krijgen van een situatie die het kind beleeft heeft.

Antoinette Smulders (kindercoach) van Sanacoaching in Liempde

Ik ga POPtalk gebruiken in mijn werk met kinderen. M.b.v. poptalk kan ik dingen snel en helder in beeld brengen! Het wordt zowel voor mij als voor het kind erg snel duidelijk.

 

De begeleiders van huis Arend, huis Beo, 8-Methuis en de Nijverbergh van stichting Philadelphia lieten o.a. de volgende opmerkingen achter op hun evaluatieformulieren:

POPtalk is een heel fijn communicatiemiddel om op een veilige en ongedwongen manier een hele hoop informatie te krijgen van je cliënt!

Prima toepasbaar in ons vak!

Niet alleen geschikt voor mensen met een verstandelijk beperking maar ook heel geschikt voor mensen met bijvoorbeeld Alzheimer.

Ik vind het zo leuk! Ik ga er zeker meer mee doen, zowel privé als op mijn werk.

Een verrassende en verhelderende cursus en zeker bruikbaar in de praktijk!

Met POPtalk verplaats je je veel beter in je cliënt. Het geeft veel meer duidelijkheid.