Pim (15) komt moeilijk tot communicatie

Ik ben er echt van overtuigd dat POPtalk een krachtig middel kan zijn om kinderen hun belevingswereld zichtbaar te laten maken en daardoor inzichtelijk te maken voor anderen.
POPtalk brengt communicatie in beeld en draagt bij aan een betere wereld voor een ieder die POPtalk wil omarmen.

Ik ben Gerard en ik werk al geruime tijd met jongeren. In eerste instantie stond ik behoorlijk sceptisch tegenover POPtalk. Het leek mij totaal niet zinvol om met poppetjes in gesprek te gaan met pubers. Ze zullen me aan zien komen. Veel te kinderachtig. Wat kan nu de meerwaarde zijn van beeldmateriaal?
Maar op de een of andere manier werd ik toch nieuwsgierig toen ik een filmpje van een POPtalkcoach bekeek. Zij ging in gesprek met een kind en de poppetjes zorgden ervoor dat de belevingswereld van dit kind verhelderend werkte in de problematiek waar het kind mee worstelde. Ze kon aan de hand van het beeldmateriaal een situatie laten zien en kon precies benoemen wat er zo lastig was in die situatie.
Mijn mond viel open en ik dacht ‘Dat wil ik ook’.
Ik werkte in die tijd op een school voor praktijkonderwijs en werkte dus met pubers. Ik had net een nieuwe leerling onder mijn hoede gekregen, Pim van 15. De komende tijd zou ik zijn mentor zijn.
Mijn collega had mij in de overdracht laten weten dat deze leerling een stoornis had in het autismespectrum en dat communicatie lastig zou zijn. Ik moest meteen denken aan POPtalk.
Ik had ondertussen de workshop ‘POPtalk met kids ‘gevolgd en had ook al wat ervaring opgedaan met mijn eigen kinderen.

Ik zat dus met deze leerling, Pim, aan tafel en we voerden een eerste kennismakings/mentorgesprek.
Ik nodigde hem uit om onszelf, aan de hand van het beeldmateriaal van POPtalk, aan elkaar voor te stellen. Ik stelde mij voor en vertelde hoe het erbij mij thuis aan toe ging terwijl ik de poppetjes tussen ons in opstelde. Pim volgde dit met grote aandacht. Het viel me meteen al  op dat de POPtalkmaterialen een grote aantrekkingskracht hadden op hem. Hij vroeg op een bepaald moment of hij zijn gezin mocht neerzetten met die poppetjes.
Binnen een kwartier wist ik precies uit welk gezin Pim kwam. Wie zijn boers en zusjes waren, waar hij woonde, hoe zijn huis was ingedeeld, waar er werd gegeten en hoe gek hij was op zijn vader, welke hobby’s Pim had en hoe hij zijn hobby deelde met zijn vader. Ik moest denken aan wat mijn collega had gezegd. “Pim kwam moeilijk tot communicatie”…
Pim kwam juist helemaal los en m.b.v. de poppetjes kwam zijn verhaal heel gemakkelijk. Hij vertelde ook nog over de ruzies met zijn zus en de zorgen die hij had om zijn moeder die pas geopereerd was.
De bel ging. Het mentorgesprek was voorbij gevlogen.

En ik……
Ik was veel meer te weten gekomen over Pim. Pim had het allemaal zelf verteld. Ik hoefde alleen maar te knikken en af en toe een aanvullende vraag stellen. Pim keek heel de tijd naar de opstelling op tafel. En wat nog het leukst was, Pim lachte van oor tot oor. Hij was tevreden met wat hij had neergezet en dat hij wat kon vertellen.
Later sprak ik mijn collega en vertelde over wat ik had meegemaakt met Pim. Hij was ‘flabbergasted’ en wilde er alles over horen. Het was voor mij een mooie ervaring om het gesprek met te visualiseren met POPtalk. Het sterkte mijn overtuiging dat POPtalk een super fijne methode kan zijn om met kinderen/jongeren of volwassenen in gesprek te komen. Als kennismaking, maar ook om lastige onderwerpen/problemen bespreekbaar en visueel te maken.
Nu, een jaar later, is POPtalk niet meer weg te denken in mijn contact met de kids/jongeren in mijn praktijk. Ik kan het iedereen aanraden.

Gerard den Hartog  http://eigenwijsonderwijs.nl/